Onderwijsontwikkelaar Judith van Curriculum 10-14 en IMYC deelt haar bevindingen over het samenwerken met collega’s in het voortgezet onderwijs. Het gebeurt nog te weinig namelijk. En als het gebeurt dan is dat in grote lijnen, aan de oppervlakte.

 
De kwaliteit van het samenwerken bepaalt grotendeels de effectiviteit van een docententeam. Hoe beter de samenwerking binnen het team is, hoe groter de kans is dat het gezamenlijke doel wordt behaald. Wanneer die samenwerking oppervlakkig blijft of misschien zelfs wel helemaal niet aan de orde is, zal een team niet snel gezamenlijke doelen behalen. Dat gaat uiteindelijk ten koste van de onderwijskwaliteit op school.

Waarom leerlingen willen dat je samenwerkt

Bij goed, betekenisvol onderwijs hoort rekening houden met het tienerbrein. Zo hebben we als mens een sterke behoefte aan verbanden leggen. Het brein werkt associatief, zeker bij tieners. Ze hebben daarbij een sterk ‘use it or lose it’-principe. Voelt een les of onderwerp niet zinvol of nuttig? Dan weet je zeker dat er vrijwel niks blijft hangen.
 
Verder lezen op imyc-nederland.nl…

Het onderwijs van Great Learning Nederland gaat naast vele jaren onderwijservaring wereldwijd uit van onderzoeken uit de hersenwetenschap.